-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12325 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

در آية 121 سورة انعام ميخوانيم: غذايي را كه نام خدا بر آن خوانده نشده، نخوريد... اين در حالي است كه بسياري از غذاها را بدون ذكر نام خداوند متعال تناول ميكنيم. از طرفي گفتن بسم الله الرحمان الرحيم در ابتداي خوردن، مستحب است، منظور آيه چه بوده است؟ سؤال ديگر اين است كه بردن نام خدا قبل از خوردن غذا چه تأثيري دارد؟

در آيات گذشته (قبل از 118) با بيانهاي گوناگون، حقيقت توحيد، اثبات و بطلان شرك و بت پرستي آشكار گرديده است، يكي از نتايج اين مسئله اين است كه مسلمانان بايد از خوردن گوشت حيواناتي كه به نام بتها ذبح ميشوند، خودداري كنند و تنها از گوشت حيواناتي كه به نام خدا ذبح ميگرديدند، استفاده نمايند; زيرا مشركان عرب يكي از عبادت هايشان اين بود كه براي بتها قرباني ميكردند و از گوشت آنها براي تبرك ميخوردند و اين موضوع در زمرة آيين بت پرستي بوده است.(ر.ك: تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 5، ص 417 ـ 418، دار الكتب الاسلاميه، چ يازدهم، تهران 1367 ش.) از اين مطلب اين نتيجه به دست ميآيد كه نبايد فلسفة تحريم گوشتهايي را كه نام خدا به هنگام ذبح آنها برده نشده، تنها مسائل مادي جستجو كرد، بلكه جنبههاي معنوي در آن دخالت داشته است. البته اين به اين معنا نيست كه تأثيرات معنوي نام خدا ازحوزة مسائل مادي بيرون است، ولي حكم آيه مربوط به مسئلة ذبح شرعي و غيرشرعي است و نبايد آن را به غير آن ارتباطداد.

ـ يكي از آداب غذاخوردن، آغاز كردن با بسم الله الرحمان الرحيم است، در روايات متعددي آمده است كه يكي از آثار گفتن بسم الله... در ابتداي غذا خوردن، اثر بد نديدن از آن است: ضمنت لمن سمّي عند طعامه الا يشتكي منه; من براي كسي كه هنگام غذا خوردن بسم الله بگويد، ضمانت ميكنم كه از آن شكايت نكند.(ميزان الحكمة، محمدي ري شهري، ج 1، ص 134، حديث 639، مكتب الاعلام الاسلامي، ط الثانية، قم 1367 ش.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.